Thursday, July 11, 2013

Mendidik mereka di Kuala Penyu

Alhamdulillah.. sudah hampir seminggu aku menjadi warga pendidik di sebuah sekolah daerah kUALA PEnyu, Sabah. Sekolah yang aku dapat ialah SK KERUKAN. Sekolah ni merupakan sekolah kurang murid. gurunya pom x ramai. Tapi hubungan antara satu sama lain sangat mesra. Macam one big happy famili. Sekolah ni sekolah kayu ye. Kelas pom x banyak.. tapi ok la..
Mula2 datang..seyes sangat terkejut sbb dah terbiasa dengan sekolah besar, bangunan batu n tinggi kan. sangat berbeza dengan sK KERUKAN.. kat sekolah ni termasuk aku jadi 4 orang la guru semenanjung.

bagi seorang yang datang merantau, pada mulanya sangat segan dan tidak tahu berkomunikasi dengan guru2 di sini kerana kebanyakan mereka sangat 'pekat' berbahasa sabah. kebanyakan orang sini dri Bisayah and melayu Brunei. kene take tyme untuk belaja n phm bahasa mereka.

aku menyewa kat rumah di pekan kuala penyu. pjalanan dr umah ke sekolah lam 20 minit..asenye. depend bawak kete la. kalu laju ..leh sampai awal lagi kot. selain aku kat umah sewa tu ada dua orang kakak senior yang memang dah lama menghuni di situ. sorang akak nama kak syuhada (kelantan) and kak sarinah (sabah).  bukan aku jer orang baru, ada jugak guru baru mcm aku..nama dia Nad (kuala lumpur). kami dah jadi housemate... sangat happening and giler2 nga akak2 ni.. hehehe
and jiran sebelah umah aku nie pom ckgu gak.. salah seorangnya senior maktab. seyes sangat bahagia di sini.. alhamdulillah ..

AKU BUKAN GURU PRASEKOLAH

yeas memang itulah kenyataannya... apabila aku mesti mengajar bahasa malaysia dan pendidikan seni tahun 2 , pendidikan jasmani tahun 1 .bahasa inggeris prasekolah..

p/s : Setiap aturan Allah merupakan yang terbaik kan.. :)

No comments:

Post a Comment